-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7576 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا در مسائلي مانند ديه وارث سهم زن كمتر از مرد است ؟

تفاوت ديه وارث زن و مرد به اين معنا نيست كه ارزش زن كمتر از مرد است . زن و مرد در انسانيت ومنزلت و شخصيت انساني و معيارهاي فضيلت مساوي اند و اين امر محلّ ترديد نيست و مورد قبول همه است .تفاوت ديه وارث زن و مرد جهت و حكمت خاصي دارد كه مي توان گفت : به دليل وظيفهء مهمي كه به طور معمول مردان در اقتصاد خانواده و ادارهء آن بر عهده دارند, خسارتي كه با فقدان يك مرد متوجه كيان خانواده مي شود, درغالبِ موارد بيش از خسارتي است كه با فقدان يك زن پيش مي آيد. بنابراين در مواردي كه مردي در برابر زني قصاص مي شود, با پرداخت نيمي از ديهء قاتل به خانوادهء او خسارتي كه از ناحيهء عدم حضور مرد متوجه آن هامي شود, جبران مي گردد و اين امر را مي توان تنها حكمت حكم دانست , نه علت آن . تغيير شرايط به گونه اي كه اگرزناني امتيازات تحصيلي و اجتماعي به دست آورند يا با سرپرست خانوار و نان آور خانواده شدن , تعهد و مسئوليت بيشتري متوجه آنان گردد, باعث نمي شود كه قانون تغيير يابد, چه آن كه قانون براي عموم جامعه وضع مي شود وهرگز براي موارد استثنايي قانون جعل نمي گردد.(1)

اما تفاوت ارث بين زن و مرد بر اساس مسئوليت مالي و موقعيتي است كه اين دو در خانواده دارند و ملاحظه ءمسئوليت ها و تكاليف زن و مرد نشان دهندهء اين است كه سهم متفاوت ارث امري عادلانه است , چون با تقسيم وظايف و مسئوليت ها بين زن و مرد سازگارتر است . اسلام با در نظر گرفتن همهء اين شرايط و وظايف زن و مرد, اين تفاوت را لحاظ نموده است , و چون مرد تكاليف بيشتري بر عهده دارد, در برخي موارد از حقوق بيشتري برخورداراست كه با تناسب بين حقوق و تكاليف زن و مرد عدالت برقرار مي شود و امور جامعه در مجراي صحيح خويش جريان مي يابد.

(پـاورقي 1.مجلهء كتاب نقد, شمارهء 12 ويژه نامهء حقوق زن .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.